Tämä sivu on nimensä mukaisesti tarkoitettu pelastus- ja muiden viranomaisten suunnittelun tueksi massatapahtumaan varauduttaessa. Sivu sisältää kuitenkin myös tapahtumajärjestäjän kannalta hyödyllisiä huomioita, joilla tapahtumajärjestäjä voi tukea viranomaistoimintaa massatapahtuman aikana.
Sisältö
Tapahtuma-alue, tapahtuman luonne & viranomaisyhteistyö
Palvelutason ylläpito
1. Viranomaiset ovat varautuneet massatapahtumiin, joissa ei ole varsinaista järjestäjää lisäämällä operatiivisia resursseja (esim. yleiset kansanjuhlat, koulujen päättyminen). Ok |
2. Palvelutason varmistamiseksi massatapahtuman aikana tehdään sidosryhmäyhteistyötä ja tarvittaessa nostetaan viranomaisten omaa valmiutta. Ok Lisätietoja Sopimuspalokuntien käytön vaikutukset viranomaisten operatiiviseen toimintaan huomioidaan, omaa valmiutta kohotetaan perustamalla lisäyksikköjä tai valmistautumalla muulla tavoin.
|
3. Massatapahtumien lisäämä kuormitus tapahtuma-alueen ulkopuolella huomioidaan viranomaisten operatiivisten resurssien suunnittelussa.
Ok Lisätietoja Esimerkiksi ensihoitopalvelu varautuu tehtävämäärän kasvuun perustamalla lisäyksikköjä, vaikkei niitä sijoitettaisi itse tapahtuma-alueelle. |
4. Viranomaisverkon toimivuus ja kantavuus on huomioitu suunnittelussa.
Ok Lisätietoja Tarvittaessa tapahtuma-alueelle tai sen lähistölle sijoitetaan ylimääräisiä tukiasemia verkon häiriöttömän toiminnan varmistamiseksi. |
Tapahtuma-alue, tapahtuman luonne & viranomaisyhteistyö
1. Vesistöjen tuomat riskit on huomioitu varautumisessa kohottamalla tarvittaessa viranomaisten kykyä ja valmiutta vesialueilla operointiin. Ok Lisätietoja Tarvittaessa voidaan sijoittaa omaa aluskalustoa tapahtuma-alueelle tai sen läheisyyteen, ensihoito voi yhteistyön turvin sijoittaa omaa operatiivista resurssiaan vesialueille etupainotteisesti. Yhteistyö Rajavartiolaitoksen ja vapaaehtoisen meri-/järvipelastusorganisaation kanssa on suunniteltu.
|
2. Tieto suurista yleisötapahtumista on välitetty myös Hätäkeskukselle. Ok |
Poikkeustilanteet
1. Poikkeuksellisiin sääoloihin on varauduttu valmiutena nostaa viranomaisten operatiivisia resursseja.
Ok |
2. Viranomaisilla on suunnitelma massatapahtumaan kohdistuvan väkivaltaisen sabotaasin (terrorismi / häiriintyneen ihmisen tekemä isku) tai sen uhan varalle. Ok |
3. Viranomaisilla on suunnitelma massatapahtumaan liittyvän suuronnettomuuden varalle. Ok 4. VIP-henkilöiden osallistuminen on huomioitu varautumisessa. Ok Lisätietoja Valtionjohtajien tai muiden vastaavien merkkihenkilöiden osallistuminen tapahtumaan lisää tapahtumaan kohdistuvaa väkivaltaisen sabotaasin uhkaa.
|
Kokemusten hyödyntäminen
1. Edellisvuosien tilastoja ja dataa on hyödynnetty mahdollisten viranomaisten operatiivisten lisäresurssien suunnittelussa osana massatapahtumiin varautumista.
Ok Lisätietoja Toistuvista massatapahtumista kerätään systemaattisesti dataa tehtävä- ja potilasmääristä, jota hyödynnetään seuraavaan tapahtumaan varauduttaessa. |
2. Aiempia kansallisia kokemuksia massatapahtumista kartoitetaan kollegojen kanssa ja kansainvälisiä kokemuksia hyödynnetään oppimalla ulkomailla sattuneista massatapahtumien onnettomuustilanteista.
Ok Lisätietoja Massatapahtumista julkaistavaa tutkimusta seurataan aktiivisesti ja uutta tutkimustietoa sovelletaan omiin tarpeisiin. |